Friday, April 23, 2010

Bahaya Penggunaan Headset atau earphone


           



      


Jika kita terlalu sering menggunakan atau terlalu kerap menggunakan headset ianya akan menyebabkan kerosakan gangguan pendengaran atau penurunan fungsi pendengaran(tuli) . Biasanya earphone/headset kerap digunakan untuk "menghalang" bunyi bising dari luar yang biasanya kita gunakan di tempat-tempat yang ramai orang dan tempat yang bising. Ini sangat beresiko tinggi.


Ganguan pendengaran sudah semakin kerap dihadapi pada orang  zaman skarang nie. pada permulaan menggunakan headset memang kita x kan rase ape-ape, tapi bila kita nak cabut headset dari telinga kita , teringa kita akan rasa panas dan terasa sedikit berdengung.


Ini terjadi akibat keletihan koklea , yang berperanan penting dalam proses pendengaran. Keletihan koklea yang terjadi  secara terus-menerus dan  jika tidak ditangani dengan segera ia akan menyebabkan gangguan pendengaran(tuli) .


Bagi orang yang mempunyai pendengaran yang normal, audiogram terletak antara sifar dan 20 desibel. Jika ianya melebihi angka itu, eritinya kondisi telinga memang sudah tidak elok lagi. 


ketulian seseorang itu hanya boleh diubati dengan terapi hiperbalik (memberi ubat-ubat yang khusus) agar tahap ketuliannya berkurang, tetapi ianya tidak akan sembuh. Sebab, yang rosak adalah sel rambut pada organ telinga bahagian dalam yang berfungsi menangkap rangsangan atau frekuensi suara. Bila bahagian ini sudah terganggu dan rosak, ianya x kan dapat kembali normal lagi. 


Jadi bagi yang kerap menggunakan headset mahupun earphone , beringat la k sebelum korang nyer telinga dapat ganguan pendengaran yang teruk. Tak salah kalau nak pakai headset , aku pun slalu gak gune tapi jangan la terlampau kerap pakai k.. Aku dapat info nie pun baru baper jam yang lepas , tp sebelum nie aku tau gak kalau kerap pakai headset bole rosak telinga tp aku mcm tak berape nak tau detail . Baru tadi aku dapat bace detail tentang bahaya gunakan headset secara kerap.. jadi beringat la k sebelum terkena ...
bak kate pepatah mencegah adalah lebih baik dari mengubati ..


ok bye then....

No comments:

Post a Comment